Historie
13. 10. 2007
Historie a pár faktů Velké pardubické steeplechase
Dostihová
dráha v místech, kde se dnes běhá, byla založena v roce 1856. Dnešní
podobu má závodiště od prvních poválečných let. Dříve se běhalo až
k Popkovicím a běhalo se též za tribunami, v prostoru, kde je nyní
parkoviště. Po skončení druhé světové války zde bylo zřízeno vojenské
letiště a některé pozemky zabrala armáda.
V průběhu
historie se několikrát měnil kurs dostihu, naposledy v roce 1998, kdy
se poprvé závěrečná fáze dostihu po hlavní dráze běžela opačným směrem.
Přemístění cíle a otočení běhání na pravou ruku má úzkou souvislost
s postavením nové tribuny.
Hlavní
dráha má dokola 2200 metrů, délka dráhy Velké pardubické je asi 6900
metrů. Koně musí překonat celkem 31 překážek. Nejznámějším je Taxisův
příkop, který je také jedním z nejtěžších skoků na světě. V kursu je
ještě několik dalších obtížných překážek, které často rozhodují o
úspěchu nebo neúspěchu jednotlivých startujících. Takovými jsou Irská
lavice, Popkovický skok, Francouzský skok, Hadí příkop, Velký vodní
příkop, Zahrádky, Velký anglický skok a Havlův skok. Povrch dráhy je
většinou travnatý, část je vedena přes oranice, jejichž podíl však
v některých obdobích značně poklesl. V prvních desetiletích tvořily
oranice téměř polovinu délky dostihu, později asi třetinu a nyní asi
čtvrtinu. Také některé překážky byly pro zvýšení bezpečnosti koní a
jezdců upraveny. Naposledy doznaly největší změnu vodní příkopy, kde
byly na původním přírodním vodním toku postaveny betonové vany.
Bezpečnost se zvýšila, ale utrpěla tím obtížnost dostihu. Velký vodní
příkop dříve mnohokrát rozhodoval o vítězi, dnes je tato překážka
snadno překonatelná a dá se i proběhnout. Také Velký Taxisův příkop byl
upraven, když byl částečně zasypán příkop, ale jeho základní parametry
se nezměnily. Případní nešťastníci alespoň nepadají tak hluboko.
Od
roku 1874 bylo zatím odběhnuto celkem 116 ročníků Velké pardubické,
další nás čeká v neděli 14.10.2007. Nekonala se pouze v průběhu obou
světových válek, jednou zabránila jejímu konání nepřízeň počasí, když
den předtím začalo mrznout a napadl sníh a Velká se nekonala také
v roce 1968 v důsledku známých politických událostí.
Prvním
vítězem se stal ve Francii narozený FANTÔME s jezdcem Sayersem v sedle.
Celkem se do listiny vítězů se zapsalo celkem 87 jmen koní a 77 jmen
jezdců. Nejúspěšnějším koněm historie je ryzák ŽELEZNÍK, který jako
jediný dokázal zvítězit čtyřikrát a to v letech 1987-1989 a 1991.
Třikrát dokázalo zvítězit šest koní, BRIGAND v letech 1875, 1877 a
1878, LADY ANNE v letech 1891, 1894 a 1896, EPIGRAF v letech 1957-1959,
KOROK v letech 1969, 1971 a 1972, SAGAR v letech 1981-1983 a PERUÁN
v letech 1998-2000. Dalších dvanáct koní se zapsalo do listiny vítězů
dvakrát. Patří mezi ně i MASKUL, který má stále šanci zařadit se mezi
trojnásobně úspěšné.
Z jezdců
dokázal Josef Váňa zvítězit pětkrát, čtyřikrát se ŽELEZNÍKEM a v roce
1997 s hnědákem VRONSKY, Václav Chaloupka má ve sbírce čtyři triumfy,
tři s KOROKEM a jeden v roce 1978 s VÁCLAVEM, stejný počet úspěchů má
na svém kontě i skvělý německý žokej Peter Gehm, který byl roce 2001
partnerem hnědáka CHALCO, o rok později vyhrál v sedle MASKULA a
následující dva ročníky si připsal s REGISTANOU. Žokej Peter Gehm jako
jediný dokázal Velkou pardubickou vyhrát čtyři roky po sobě.
Tři
prvenství má ve své sbírce šest jezdců, prvním byl hned na počátku
historie Ital Hector Baltazzi, potom se podařilo stejného úspěchu
dosáhnou trojici anglických jezdců, kterými byli Fletcher, Buckenham a
Geoghegan, na počátku osmdesátých let třikrát zvítězil Pavel Liebich
v sedle SAGARA a poslední tři ročníky minulého století vyhrál Zdeněk
Matysík v sedle PERUÁNA. Patnáct jezdců zvítězilo dvakrát, naposledy
Vladislav Snitkovskij v letech 1994 a 1996, když jeho partnery byli
ERUDIT a CIPÍSEK.
V průběhu
historie se také dostihu zúčastnilo několik žen. Jako první Lata
Brandisová, která dokonce v posledním předválečném ročníku v roce 1937
s klisnou NORMA zvítězila. V šedesátých letech byla pravidelnou
účastnicí Eva Palyzová, která v letech 1965 a 1971 získala velice pěkná
umístění, když s Cavaletem a Metálem vybojovala druhá místa. Dalšími
pak byly Angličanka Charlotte Brew, Jana Nová, R.Charvátová, Martina
Růžičková a zatím poslední sedmou amazonkou byla Lucie Baluchová, která
v roce 1997 vybojovala s Grettym třetí místo.
Časový
rekord drží MASKUL, který v roce 2005 absolvoval celý dostih za
09:11,25 minut. V poválečném období, kdy dráha doznala zásadních změn
byl jako nejlepší uváděn čas francouzského ROYAN DE LUNE, vítěze z roku
1947, jeho čas 10:30,3 později překonali v roce
1961 GRIFEL časem 10:21,3, hned o rok později GABOJ časem 10:05,1 a
v roce 1973 anglický STEPHEN´S SOCIETY časem 10:04,9. V roce 1987
vyběhl ŽELEZNÍK čas 9:56,13 a poprvé se běželo pod 10 minut. Již tři
roky poté vyběhla při jubilejní sté Velké LIBENTÍNA čas 9:49,4 a tento
rekord vydržel jen do roku 1996, kdy zvítězil CIPÍSEK v čase 9:35,00.
Potom tento čas dvakrát překonali PERUÁN, v roce 1999 vyběhl 9:16,0 a
REGISTANA, která v roce 2004 dosáhla času 9:15,48 a posledním
rekordmanem je zmíněný MASKUL. Loňský vítěz DECENT FELLOW absolvoval
dostih časem 9:20,60 a dosáhl čtvrtého nejlepšího v historii.
Vyběhnutý
čas sice svědčí o kvalitě vítěze, ale je velice často přímo závislý na
počasí a stavu dráhy a také jednotlivé ročníky byly poznamenané různými
změnami v kursu. Proto je čas vítěze údaj víceméně statistický a nelze
z něho vyvozovat vážnější závěry.
V počátcích
historie byla startovní pole nepočetná, často pouhých okolo pěti koní,
jednou dokonce běžela jen trojice statečných. Koně byli většinou
zahraničního původu, nejvíce německého, anglického a maďarského. Stejné
to bylo i s jezdci. Proto také najdeme na listině vítězů v prvních
desetiletích jména anglická, německá a italská. První Čech zvítězil
v dostihu až v roce 1902 a byl jím Ulrich Rosák.
Vedle
současných, dosud aktivních účastníků dostihového provozu, žokejů
Josefa Váňi a Václava Chaloupky, najdeme na listině vítězů slavná a
známá jména jako Rudolf Popler, vysokomýtský
rodák, který přišel na pardubické dráze tragicky o život, Lata
Brandisová, Miloš Svoboda, přeloučský rodák a historik Velké
pardubické, Voloďa Prachov ruský trenér před časem působící
v Pardubicích a také jméno pozdějšího mnohonásobného rovinového
šampióna trenéra Františka Vítka. Za zmínku stojí jmenovat i Angličana
George Williamsona, který je jediným jezdcem, který dokázal zvítězit
jak ve Velké pardubické, tak i ve Velká národní steeplechase
v Liverpoolu.
V různých publikacích se dříve uvádělo, že Velká pardubická je nejtěžším překážkovým dostihem kontinentu. V určitém smyslu tomu tak určitě bude, v každém případě se jedná o dostih s dlouhou tradicí, jehož historie je více než zajímavá, o dostih který má svá specifika a kouzlo, o dostih který je vrcholem nejen pro české jezdce snící když ne o vítězství, tak alespoň o účasti v něm. V každém případě je to společenská a sportovní událost s nejdelší tradicí u nás. Vždyť, když se začala hrát fotbalová liga, měla Velká za sebou už kolem padesáti ročníků.
Poprvé se Velká pardubická běžela v roce 1874. Ale již několik desítek let předtím se v Pardubicích a přilehlých lokalitách dostihy konaly. Pardubice znal od počátku celý dostihový svět, vždyť ve Střední Evropě působila řada trenérů a žokejů z kolébky turfu, z Anglie.
Dostihová
dráha v místech, kde se dnes běhá, byla založena v roce 1856. Dnešní
podobu má závodiště od prvních poválečných let. Dříve se běhalo až
k Popkovicím a běhalo se též za tribunami, v prostoru, kde je nyní
parkoviště. Po skončení druhé světové války zde bylo zřízeno vojenské
letiště a některé pozemky zabrala armáda.
V průběhu
historie se několikrát měnil kurs dostihu, naposledy v roce 1998, kdy
se poprvé závěrečná fáze dostihu po hlavní dráze běžela opačným směrem.
Přemístění cíle a otočení běhání na pravou ruku má úzkou souvislost
s postavením nové tribuny.
Hlavní
dráha má dokola 2200 metrů, délka dráhy Velké pardubické je asi 6900
metrů. Koně musí překonat celkem 31 překážek. Nejznámějším je Taxisův
příkop, který je také jedním z nejtěžších skoků na světě. V kursu je
ještě několik dalších obtížných překážek, které často rozhodují o
úspěchu nebo neúspěchu jednotlivých startujících. Takovými jsou Irská
lavice, Popkovický skok, Francouzský skok, Hadí příkop, Velký vodní
příkop, Zahrádky, Velký anglický skok a Havlův skok. Povrch dráhy je
většinou travnatý, část je vedena přes oranice, jejichž podíl však
v některých obdobích značně poklesl. V prvních desetiletích tvořily
oranice téměř polovinu délky dostihu, později asi třetinu a nyní asi
čtvrtinu. Také některé překážky byly pro zvýšení bezpečnosti koní a
jezdců upraveny. Naposledy doznaly největší změnu vodní příkopy, kde
byly na původním přírodním vodním toku postaveny betonové vany.
Bezpečnost se zvýšila, ale utrpěla tím obtížnost dostihu. Velký vodní
příkop dříve mnohokrát rozhodoval o vítězi, dnes je tato překážka
snadno překonatelná a dá se i proběhnout. Také Velký Taxisův příkop byl
upraven, když byl částečně zasypán příkop, ale jeho základní parametry
se nezměnily. Případní nešťastníci alespoň nepadají tak hluboko.
Od
roku 1874 bylo zatím odběhnuto celkem 116 ročníků Velké pardubické,
další nás čeká v neděli 14.10.2007. Nekonala se pouze v průběhu obou
světových válek, jednou zabránila jejímu konání nepřízeň počasí, když
den předtím začalo mrznout a napadl sníh a Velká se nekonala také
v roce 1968 v důsledku známých politických událostí.
Prvním
vítězem se stal ve Francii narozený FANTÔME s jezdcem Sayersem v sedle.
Celkem se do listiny vítězů se zapsalo celkem 87 jmen koní a 77 jmen
jezdců. Nejúspěšnějším koněm historie je ryzák ŽELEZNÍK, který jako
jediný dokázal zvítězit čtyřikrát a to v letech 1987-1989 a 1991.
Třikrát dokázalo zvítězit šest koní, BRIGAND v letech 1875, 1877 a
1878, LADY ANNE v letech 1891, 1894 a 1896, EPIGRAF v letech 1957-1959,
KOROK v letech 1969, 1971 a 1972, SAGAR v letech 1981-1983 a PERUÁN
v letech 1998-2000. Dalších dvanáct koní se zapsalo do listiny vítězů
dvakrát. Patří mezi ně i MASKUL, který má stále šanci zařadit se mezi
trojnásobně úspěšné.
Z jezdců
dokázal Josef Váňa zvítězit pětkrát, čtyřikrát se ŽELEZNÍKEM a v roce
1997 s hnědákem VRONSKY, Václav Chaloupka má ve sbírce čtyři triumfy,
tři s KOROKEM a jeden v roce 1978 s VÁCLAVEM, stejný počet úspěchů má
na svém kontě i skvělý německý žokej Peter Gehm, který byl roce 2001
partnerem hnědáka CHALCO, o rok později vyhrál v sedle MASKULA a
následující dva ročníky si připsal s REGISTANOU. Žokej Peter Gehm jako
jediný dokázal Velkou pardubickou vyhrát čtyři roky po sobě.
Tři
prvenství má ve své sbírce šest jezdců, prvním byl hned na počátku
historie Ital Hector Baltazzi, potom se podařilo stejného úspěchu
dosáhnou trojici anglických jezdců, kterými byli Fletcher, Buckenham a
Geoghegan, na počátku osmdesátých let třikrát zvítězil Pavel Liebich
v sedle SAGARA a poslední tři ročníky minulého století vyhrál Zdeněk
Matysík v sedle PERUÁNA. Patnáct jezdců zvítězilo dvakrát, naposledy
Vladislav Snitkovskij v letech 1994 a 1996, když jeho partnery byli
ERUDIT a CIPÍSEK.
V průběhu
historie se také dostihu zúčastnilo několik žen. Jako první Lata
Brandisová, která dokonce v posledním předválečném ročníku v roce 1937
s klisnou NORMA zvítězila. V šedesátých letech byla pravidelnou
účastnicí Eva Palyzová, která v letech 1965 a 1971 získala velice pěkná
umístění, když s Cavaletem a Metálem vybojovala druhá místa. Dalšími
pak byly Angličanka Charlotte Brew, Jana Nová, R.Charvátová, Martina
Růžičková a zatím poslední sedmou amazonkou byla Lucie Baluchová, která
v roce 1997 vybojovala s Grettym třetí místo.
Časový
rekord drží MASKUL, který v roce 2005 absolvoval celý dostih za
09:11,25 minut. V poválečném období, kdy dráha doznala zásadních změn
byl jako nejlepší uváděn čas francouzského ROYAN DE LUNE, vítěze z roku
1947, jeho čas 10:30,3 později překonali v roce
1961 GRIFEL časem 10:21,3, hned o rok později GABOJ časem 10:05,1 a
v roce 1973 anglický STEPHEN´S SOCIETY časem 10:04,9. V roce 1987
vyběhl ŽELEZNÍK čas 9:56,13 a poprvé se běželo pod 10 minut. Již tři
roky poté vyběhla při jubilejní sté Velké LIBENTÍNA čas 9:49,4 a tento
rekord vydržel jen do roku 1996, kdy zvítězil CIPÍSEK v čase 9:35,00.
Potom tento čas dvakrát překonali PERUÁN, v roce 1999 vyběhl 9:16,0 a
REGISTANA, která v roce 2004 dosáhla času 9:15,48 a posledním
rekordmanem je zmíněný MASKUL. Loňský vítěz DECENT FELLOW absolvoval
dostih časem 9:20,60 a dosáhl čtvrtého nejlepšího v historii.
Vyběhnutý
čas sice svědčí o kvalitě vítěze, ale je velice často přímo závislý na
počasí a stavu dráhy a také jednotlivé ročníky byly poznamenané různými
změnami v kursu. Proto je čas vítěze údaj víceméně statistický a nelze
z něho vyvozovat vážnější závěry.
V počátcích
historie byla startovní pole nepočetná, často pouhých okolo pěti koní,
jednou dokonce běžela jen trojice statečných. Koně byli většinou
zahraničního původu, nejvíce německého, anglického a maďarského. Stejné
to bylo i s jezdci. Proto také najdeme na listině vítězů v prvních
desetiletích jména anglická, německá a italská. První Čech zvítězil
v dostihu až v roce 1902 a byl jím Ulrich Rosák.
Vedle
současných, dosud aktivních účastníků dostihového provozu, žokejů
Josefa Váňi a Václava Chaloupky, najdeme na listině vítězů slavná a
známá jména jako Rudolf Popler, vysokomýtský
rodák, který přišel na pardubické dráze tragicky o život, Lata
Brandisová, Miloš Svoboda, přeloučský rodák a historik Velké
pardubické, Voloďa Prachov ruský trenér před časem působící
v Pardubicích a také jméno pozdějšího mnohonásobného rovinového
šampióna trenéra Františka Vítka. Za zmínku stojí jmenovat i Angličana
George Williamsona, který je jediným jezdcem, který dokázal zvítězit
jak ve Velké pardubické, tak i ve Velká národní steeplechase
v Liverpoolu.
Z trenérů je nejúspěšnějším MVDr. Čestmír Olehla, jehož svěřenci zvítězili šestkrát, čtyřikrát ŽELEZNÍK a dvakrát REGISTANA, pěti úspěchy se může chlubit František Holčák(VALENCIO, LIBENTÍNA, RIGOLETTO, ERUDIT a MASKUL), čtyřnásobně úspěšnými pak jsou Václav Čermák(3x SAGAR, 1x FESTIVAL) a Josef Váňa(CIPÍSEK, VRONSKY, CHALCO a DECENT FELLOW). Lenka Horáková je první vítěznou ženou trenérkou, když jejím osudovým koněm byl trojnásobný vítěz PERUÁN.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář